Det smarte ved microfiberklude er, at man kan foretage rengøringen uden vand. De bittesmå fibre er så fine, at støv og snavs forsvinder op mellem fibrene og bliver siddende indtil kluden gøres rent. I forhold til en normal klud er vandforbruget derfor minimalt og det er absolut også denne produktegenskab, som kludene sælges på.
Lige nu er der meget snak om, at microfiberklude vil vinde betydelige markedsandele, fordi de præsenterer en ny og mere miljørigtig måde at gøre rent på. Det er klart at miljørigtig rengøring, er noget, som ligger højt på rengøringsbranchens dagsorden i disse tider. Derfor skønnes det, at interessen for microfiber til rengøring vil stige markant i løbet af de næste par år.
Den besparelse som microfiberklude giver på vandforbruget, vil med al sandsynlighed også vække interessen hos de almindelige forbrugere. Den opmærksomhed som dog lige nu er mest interessant, er den politiske. Miljørigtig adfærd belønnes alle steder i erhvervslivet og microfiberpordukter vil derfor med al sandsynlighed vække opmærksomhed hos politikere med ”grønne dagsordener”.
Dermed kan det formodes, at efterspørgslen på microfiberklude efter al sandsynlighed ikke kun vil blive drevet frem af de gode produktegenskaber. De vil også blive promoveret politisk, fordi det miljørigtige aspekt i produktet vil være interessant for politikere og partier som kæmper om vælgere som påvirkes af bæredygtige politiske holdninger på Christiansborg, i regionerne og i kommunerne.